Ga naar hoofdinhoud

 

Oververhitting in de Bovenkamer

Je ziet wat de impact is op de sfeer, de productiviteit en de resultaten, wanneer één van de collega’s binnen jouw team uitvalt. Collega’s, die berehard werken en altijd alles oplossen. Medewerkers die je ooit hebt geselecteerd op hun flexibiliteit, hun streven naar perfectie (professionaliteit) en hun collegialiteit, zijn het meest kwetsbaar om uit te vallen. Vooral die ene collega, die nu echt op de bank is gestort. Omdat hij niet meer anders kon. Dan zit de schrik er wel even goed in. Bij de afdeling, maar ook daar buiten. Hoe lang gaat het duren, voordat de opgebrande collega weer fit achter zijn laptop kan plaatsnemen? Ach, misschien bekijkt hij thuis zijn mail nog wel en probeert hij te doen wat hij kan. En is hij met een weekje rust, misschien twee, wel weer opgeladen. Hem kennende….

Maar wat als dat niet zo is? Wat als zijn oververhitte Bovenkamer kortsluiting heeft gemaakt en alles plat ligt? Hijzelf vooral. Gemiddeld duurt een Burn-out zo’n 231 dagen. Althans, dan re-ïntegreert de medewerker doorgaans (pas!) weer. Dat had je graag toch eerder willen signaleren, zodat je veel eerder actie had kunnen ondernemen richting de medewerker. Want dit gun je hem niet. Daarnaast is het belangrijk om aandacht te hebben voor de impact op de rest van het team. Om over de kosten van het ziekteverzuim maar niet te spreken. Onderling moet vaak het werk worden verdeeld en worden overgenomen. En er staat al zo veel druk op het team. Door vacatures, door KPI’s, door projectimplementaties, door bezuinigingen, door…. Buiten werk om wordt er van hen ook het nodige verwacht. Jazeker, net als iedereen, er is nog een leven naast het werk. Elk team – ook jouw team –  zorgt er altijd voor dat de geledingen gesloten worden bij het wegvallen van een collega. Het figuurlijke gat in de cirkel wordt met elkaar gedicht. Door dit alles is het risico groot, dat zodra de uitgevallen medewerker weer terug komt, het moeilijk is om de eigen positie binnen het team weer in te nemen. Closed circuit by short circuit. Wat een chaos! Hoe krijg je dit weer gemanaged?

Nou, lekker dan. En nu? – 4 tekenen waaraan je kunt zien dat er Aandacht nodig is

Want wat je met Vitamine Aandacht kunt bewerkstelligen is eigenlijk heel simpel. Want iedereen weet, alles wat je aandacht geeft, groeit. En brandt niet op.

Aan deze 4 tekenen herken je een mogelijk tekort aan Vitamine A en ligt oververhitting op de loer. Herken, erken en ga een praatje maken. Niet bij de koffiemachine of sigaretje buiten. Maar echt even een goed gesprek met elkaar.

De klaagstand

Hier heb ik het niet over de mensen die altijd wel ergens iets op aan te merken hebben. Maar over de mensen van wie je dat geklaag helemaal niet gewend bent. En bij wie je ziet, dat dit inmiddels irritante vormen begint aan te nemen. Wees je er juist dan van bewust, dat die medewerker jou triggert en jouw tolerantiegrens bereikt. Een subtiele roep om hulp naar meer aandacht. Om gehoord te worden en gekend te worden. Blijft de medewerker vastzitten in eigen belemmerende overtuigingen, overweeg dan om een coach in te schakelen. Die kan helpen de negativiteit wat het geklaag met zich meebrengt (het is overigens ‘maar’ een signaal en gaat vaak niet echt over de inhoud), om te zetten naar een meer helpende strategie voor de medewerker.

De weerstand

De altijd hulpvaardige medewerker gaat te strikte grenzen aangeven. Het aangeven van grenzen is op zichzelf niets mis mee. Maar wel als je ziet, dat je niets onredelijks verlangt en de medewerker al in de weerstand schiet. Je merkt, dat de medewerker steeds vaker iets heeft aan te merken op veranderingen, verbeteringen en wanneer er een beroep op zijn of haar flexibiliteit wordt gedaan. Loopt hij echt over of is er iets anders aan de hand?

Het verstand

Ik heb het al even over belemmerende overtuigingen gehad. Die hebben we allemaal. Het stemmetje in ons hoofd dat zegt wat je beter wel of beter niet kunt doen. Dat je eigenwijs bent. Dat je het toch nooit goed doet of dat je het toch niet aankunt. Het verstand. Het verstand behoedt ons tegen falen. De angst regeert, zeg maar. Dus luister je er naar en je zorgt dat je onder het maaiveld blijft. De medewerker vindt vooral van zichzelf dat hij een heleboel moet. Eigenlijk moet hij dat van zijn Verstand. En hij denkt dat anderen denken dat hij dat allemaal moet. Terwijl in werkelijkheid niemand dat verlangt. Als je merkt, dat je medewerker vooral zichzelf veel oplegt, terwijl jij denkt “doe niet zo moeilijk’, kan dat een teken aan de wand zijn, dat er brandgevaar kan optreden. Ook hierin kan een coach, o.a. met technieken uit ACT (Acceptance and Commitment Therapy), ondersteunen.

De hakken in-het-zand

Bij een dreigende oververhitting lopen alle creativiteit, inventiviteit en inspiratie uit iemand weg en ziet hij de meest voor de hand liggende oplossingen niet. Je verwacht, dat de medewerker vaker voor veel hetere vuren heeft gestaan en bent verrast over het feit, dat dit project niet van de grond komt onder zijn handen. Haast uit een soort wanhoop kan diegene dan acteren en reageren vanuit een vechtmodus om zich staande te houden. De hakken gaan haast letterlijk in ’t zand als je degene er op aanspreekt. Ga in gesprek. Niet over de inhoud. Maar over hem (of haar). Wat is er werkelijk aan de hand?

Merk je dat jouw ‘bluswater’ van aandacht onvoldoende hittebestendig blijkt te zijn of zelfs een averechts effect heeft? Ik help je graag met de juiste koelvloeistof. Want niet iedere brand blus je op dezelfde manier.

Natascha Winkelmeijer

Workflow Studio

coaching | persoonlijke ontwikkeling | flowhow

Vind je kracht en werklust weer terug en BLOEI

Back To Top